Gibb River 5 - Reisverslag uit Derby, Australië van Peter Sanders - WaarBenJij.nu Gibb River 5 - Reisverslag uit Derby, Australië van Peter Sanders - WaarBenJij.nu

Gibb River 5

Blijf op de hoogte en volg Peter

20 September 2015 | Australië, Derby

20-09-15
Vanochtend de tent ingepakt en om 7:30 vertrokken naar Port Warrander wat ongeveer 40 km noordelijker ligt. Op de kaart staat dat een erg slechte weg is, een uitdaging dus. De eerste kilometers vallen mee nog niet iets wat we niet eerder tegen gekomen zijn. Onderweg worden we verschillende malen gedwongen om te stoppen, een lizard steekt over of vindt het nodig om midden op de weg te blijven staan. Doordat ze blijven staan krijgen we de gelegenheid een foto te maken. Na ongeveer 19 km begint de weg te veranderen met grote stenen en rotsen. Zo nu en dan uit de auto om te kijken wat de beste manier is om de hobbels te nemen, onze gemiddelde snelheid is niet meer dan 10 km/u. Regelmatig moeten we de vierwielaandrijving in de lage gearing zetten met een snelheid van 5 km/u tot resultaat, we kruipen als een slak over het pad. Dan gaat het weer stijl omhoog dan weer naar beneden we worden goed door elkaar geschud, maar het is fantastische. Op een bepaald moment zijn de rotsen op het pad te hoog en te grillig dat we 150 meter voor het eind besluiten om niet verder te gaan. We hebben inmiddels wel een prachtig uitzicht over Port Warrander. We keren om en zijn na de eerste klim verbaasd een tegenligger te zien die staat te wachten tot we boven zijn. We maken kort een praatje en krijgen te horen dat de weg dit jaar veel beter is dan afgelopen jaar, en volgens hem hadden we met gemak verder gekunt. Hij had ook maar één reserve band maar wel een satelliettelefoon. Wij ook maar één reserve band en geen satelliettelefoon dat is toch één klein verschil, en we wonen niet 30 kilometer verder op. Wij weer verder in een gestaag tempo teug naar de beter berijdbare weg. Het is vandaag erg warm en klam de temperatuurmeter in de auto geeft op een gegeven moment 42,5C graden aan. We zijn na 5uur weer op het punt waar we vanochtend de weg naar Port Warrander hebben genomen in totaal 88km. Dit was in ieder geval een onvergetelijke tocht. Nu door naar Drysdale River Station waar we tanken en op de camping gaan staan. In de Wiki camp app stond dat we heel langzaam het terrein op moeten rijden overal staan borden met "crawl speed" en er werd gewaarschuwd voor de "Dragon lady" inderdaad ze is er maar één en al vriendelijkheid. Zoek maar een plek uit op de camp ground van zeker 5 hectare, met in het midden een toilet gebouw. Prima douche en een wasmachine waar we dankbaar gebruik van maken. Na twee uur is alles droog, het is nog steeds warm als we naar bed gaan.