Djixhou - Reisverslag uit Namibe, Angola van Peter Sanders - WaarBenJij.nu Djixhou - Reisverslag uit Namibe, Angola van Peter Sanders - WaarBenJij.nu

Djixhou

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 Februari 2019 | Angola, Namibe

Zo rond acht uur vertrekken we, weer door de zandbak terug naar Etsha13. Hier nemen we de weg die via Etsha1 naar de C35 gaat, vanaf hier aan we zuidelijk naar Gumare waar we tanken en naar de supermarkt gaan. Aangezien we vandaag terug rijden naar Namibië is het onze bedoeling om de laatste Pula's uit te geven, dat lukt niet echt in de ShopRite supermarkt.
Helaas is er geen dranken winkel hier om onze wijn en bier voorraad aan te vullen, wij proberen het nog even in de volgende plaats Nokaneng. Hier geen drank winkel, we slaan hier af richting de grens bij Dobe. Dit is weer een gravel weg de bandenspanning spanning verlagen we en rijden 130km. naar de grens. Op sommige plekken is de weg slecht, en dan staan we opeens voor een hek. Dit blijkt de grens te zijn er staat een grote tent en een klein hokje. We moeten in het hokje de uitreis papieren voor Botswana invullen er zit een man in een militair uniform en een politie agent. De militair bekijkt het formulier plus paspoort en schrijft onze gegevens in een boek, vervolgens gaat ons paspoort naar de agent die er een stempel inzet. Na ook de gegevens van de auto en bijbehorende formulieren gecontroleerd te hebben mogen we het hek door, we vragen hoeveel auto's vandaag al gepasseerd zijn drie is het antwoord. Er zitten buiten twee vrouwen die we onze laatste Botwaanse muntjes geven. Als we door het hek zijn komt de vierde aan, eerst moeten onze banden en schoenen nog gedesinfecteerd worden voordat we het volgende hek door mogen. We rijden Namibië binnen en daar krijgen we weer dezelfde procedure alleen is dit een kantoortje met bureau en daar achter een vriendelijke gezette immigratie medewerker. Na het invullen en stempels worden we verwezen naar het kantoor ernaast voor de voertuig registratie, er is daar niemand maar op de tafel ligt een inmiddels voor ons bekent boek wat we invullen. We rijden richting Tsumkwe en willen overnachten op een community campsite van de San. In IOverlander staat er één maar die is ruim 80km. voorbij Tsumkwe dat is net te ver, we besluiten om dan toch maar naar de Lodge in Tsumkwe te rijden of mochten we een andere onderweg tegenkomen daar te kijken. Inderdaad 12km voor Tsumkwe staat er een verwijzing links naar Djixhoe campsite, we rijden het smalle zandpad op dat we volgens het bord 11km moeten volgen. Onderweg komen we een auto tegen met een Duits stel en die zeggen dat het een mooie campsite is me nieuw sanitair. We rijden door en komen bij een kleine gemeenschap aan, er komt een jongen aanlopen die ons aanwijzingen geeft hoe naar de site te rijden we bleken een verwijzing gemist te hebben. We komen langs een enorme Baobab boom die opengescheurd lijkt dit is de Holle Baobab, even verder staat nog een grote Baobab waar de campsite is met inderdaad een nieuw dump toilet en een bucketdouche. Tegen de Baobab is een uitzichtplatform gemaakt van waar je een prachtig uitzicht hebt. Schijnbaar vinden de vliegen dit ook een mooie plek, Henk heeft twee vliegenmeppers uit de auto gehaald maar dat is helaas niet afdoende. Als we goed en wel geïnstalleerd zijn en klaar zijn met voorbereiden van het eten komen er drie mannen aan lopen één met een groot boek onder zijn arm. Of we ons willen registreren en de campfee willen betalen we staan voor N$70,- per persoon, helaas is er water schaarste dus hebben geen water mee gebracht. Truus heeft nog wat kleding die hij graag aanneemt. Henk vraagt of hij soms ook wat aardappels wil ( deze wilden we aan de dieren voeren), ja graag het lijkt wel of hij blijer met de aardappelen is dan met de kleding. We stoken de braai op en bakken aardappelen in de skillet en op het rooster grillen we chakakla worsten die we in Botswana gekocht hebben. De worsten zijn heel lekker samen met de aardappelen en salade was het weer een prima maaltijd. We stoken het vuur op en blijven nog even zitten.

• 27 Februari 2019 - 13:16

Willem:

Natuurlijk is hij blijer met de aardappelen dan de kleding!
    Wat moet hij met die jurk en die onderbroeken van Truus????

• 27 Februari 2019 - 13:59

Laura Van Der Willigen:

Zooooooo jullie zijn nog aan het reizen daar. ge wel dig, wat een belevenissen allemaal.
    Zoveel te zien en mee te maken, mooi hoor, wat een ervaring weer.
    Geniet maar lekker daar , veel plezier groetjes Laura

• 28 Februari 2019 - 14:43

Jeanet:

Het is erg leuk jullie verslagen te lezen.
    leuk en spannend,maar henk had jij niet bewust truus in het water gekiepert?

Tags: Djixhoe